Γιατί παίζουμε D&D ;

/
0 Comments


Εάν ρωτήσεις διαφορετικούς ανθρώπους τι πιστεύουν για τα άτομα που παίζουν D&D θα σου πουν πως είναι nerds, μοναχικοί τύποι, χοντροί με σπυριά, παρθένοι, γεροντοκόρες, μάγισσες  και καμιά φορά σατανιστές που κάνουν θυσίες πάνω από ρούνους σχεδιασμένους με αίμα. Εεεμ … κάποια από αυτά είναι αλήθεια.

Το ωραίο της υπόθεσης είναι πως οι άνθρωποι παίζουν role playing games από τη δεκαετία του 60’ και το πρώτο επίσημο D&D βγήκε το 1974. Παρόλο που κάποια από τα χαρακτηριστικά που αναφέραμε παραπάνω δεν είναι μακριά από την πραγματικότητα, η ιστορία έχει δείξει πως πολλοί αφοσιωμένοι και μη παίκτες ήταν και είναι επιτυχημένοι επαγγελματίες, υπεύθυνοι γονείς και ιδιαίτερα ενεργητικοί στην “αληθινή” ζωή τους.

Θα με ρωτήσετε :« Γιατί υπάρχει και “ψεύτικη” ζωή ; » . Ναι ! Και μάλιστα όχι μόνο μία, αλλά δεκάδες. Με όπλα την φαντασία και την καλή παρέα μπορείς να ζήσεις τρομερές εμπειρίες. Εμπειρίες απίστευτες, παραμυθένιες, χαρούμενες και σκοτεινές. Εμπειρίες που αξίζουν το δικό τους βιβλίο. Εμπειρίες που μεταμορφώνουν μια παρέα ανθρώπων, σε μια ομάδα χαρακτήρων με το δυναμικό να σώσουν κόσμους υπέροχους και μαγικούς.

Απλά για την ιστορία να πω πως έχω παίξει αρκετά video games, επιτραπέζια και παιχνίδια καρτών. Τα περισσότερα μου χάρισαν αξιοθαύμαστες ιστορίες, στιγμές πώρωσης, ανταγωνισμού και συναγωνισμού. Δεν τα υποτιμώ καθόλου, το καθένα κάνει πολύ καλά την δουλειά του ανάλογα την ώρα της ημέρας, την όρεξη και την παρέα . Χρόνος που “σπατάλησες” περνώντας καλά δεν είναι χαμένος χρόνος. Η κατάχρηση αυτών των παιχνιδιών είναι τεράστιο ζήτημα που χρειάζεται τη δική του προσεκτική ανάλυση.

Πίσω στο θέμα μας τώρα.

Γιατί παίζουμε D&D ; Γιατί καθόμαστε τρεις εώς έξι ώρες γύρω από ένα τραπέζι γεμάτο χαρτιά και παράξενα ζάρια ; Αφού το internet λατρεύει τις λίστες , ε … είπα να φτιάξω και εγώ μία.


  1. ΦΑΝΤΑΣΙΑ . Το D&D είναι δημιούργημα της φαντασίας των παικτών. Τα απαραίτητα εργαλεία είναι ‘’πρωτόγονα” και ελάχιστα. Μερικές σελίδες χαρτί, μολύβια και μερικά ειδικά ζάρια. Το παιχνίδι παίρνει μορφή στο μυαλό των ανθρώπων. Συλλογικά, με “αρχηγό” τον DM (Dungeon Master) το party (η παρέα των παικτών) δημιουργούν έναν ολόκληρο κόσμο. Και το καλύτερο ; Ζουν μέσα του και τον επηρεάζουν δραστικά με τις επιλογές τους. Είναι ωραίο να βλέπεις μια ταινία που πολεμούν δράκους, μα είναι αξεπέραστο να τους πολεμάς εσύ ο ίδιος. Το D&D σου δίνει την ευκαιρία να έχεις το σενάριο και την σκηνοθεσία στα χέρια σου. Ξεκίνα επαναστάσεις, φτιάξε κάστρα, ρίξε το ξόρκι που πάντα ήθελες, κάνε καρδιακούς φίλους και βρες τη χαρά του να μοιράζεσαι την περιπέτεια με τους συνοδοιπόρους σου.



  2. ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΧΤΙΣΙΜΟ. Όπως διάβασα πρόσφατα σε ένα άρθρο : « Σχεδόν καμία δημιουργική προσπάθεια (εικαστικά, μουσική, συγγραφή κ.ά) δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς ένα σύνολο κανόνων και περιορισμών. Έναν σκελετό φτιαγμένο από τα πιο θεμελιώδη στοιχεία. Το αλφάβητο έχει 24 γράμματα και οι βασικές νότες είναι μόλις 7 και όμως έχουν γραφτεί αναρίθμητα βιβλία και μελωδίες στο πέρασμα του χρόνου » . Είναι λοιπόν ζητούμενο του παικτών να πάρουν τα βασικά στοιχεία και να χτίσουν κάτι ψυχαγωγικό και αλησμόνητο. Να μετατρέψουν τους στεγνούς αριθμούς σε στοιχεία ενός αληθοφανή και λειτουργικού κόσμου.



  3. ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ. Ουσιαστικά όταν παίζεις D&D γίνεσαι ένας ηθοποιός που υποδύεται τον χαρακτήρα σου. Προσπαθείς να ΕΙΣΑΙ ο χαρακτήρας σου, να μπεις στο πετσί του ρόλου. Άλλες φορές αυτό πετυχαίνει και άλλες μοιάζει ψεύτικο. Και είναι λογικό. Επίσης, δεν θα εκπληρώνεις πάντα με επιτυχία τις ζητούμενες αποστολές . Το σημαντικό είναι πως μπορείς (σχεδόν επιβάλλεται) να περνάς καλά και με τις αποτυχίες σου. Έσωσες τον κόσμο από τον τεράστιο δαίμονα ; Good for you ! Σε άφησε αναίσθητο μία άγρια χήνα ; Ετοιμάσου για άπειρο πείραγμα από τους συμπαίκτες σου !



  4. ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ. Είτε λύνεις σταυρόλεξα,sudoku κτλ. , είτε παίζεις παιχνίδια γρίφων ξέρεις πως το να απασχολείς το μυαλό σου με τέτοιους τρόπους είναι άκρως εποικοδομητικό. Αυτό ακριβώς γίνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό και στο D&D. Ο DM βάζει προκλήσεις στους παίκτες, καταστάσεις τις οποίες πρέπει να ξεπεράσουν με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Τους προκαλεί να σκεφτούν outside the box, να μην δουν μόνο την προφανή λύση. Και φυσικά ο DM δεν μπορεί να τα έχει σκεφτεί όλα, επομένως και αυτός με τη σειρά του αντιμετωπίζει τις προκλήσεις των παικτών, τις τρελές αυτοσχέδιες λύσεις τους και τις απαιτητικές ερωτήσεις τους για τα πάντα. Είναι αυτονόητο πως η ανάπτυξη συνδυαστικής σκέψης είναι ευεργετική για όλους τους τομείς της ζωής.



  5. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ. Το πράγμα μιλάει από μόνο του. Μπορεί να είσαι ο τύπος που δεν προτιμάει τα κλαμπ και τις καφετέριες. Μπορεί απλά να μην θέλεις να βγεις σε τέτοιες συνθήκες μερικές μέρες. Δεν υπάρχει απαγορευτικό, D&D δεν παίζουν μόνο οι εσωστρεφείς ούτε μόνο οι εξόριστοι από την κοινωνία. Είτε σου είναι εύκολο να γνωρίζεις κόσμο, είτε όχι το θέμα είναι πως τα role-playing games σου επιτρέπουν να έρθεις κοντά σε άλλους ανθρώπους. Μέσα από ένα διαφορετικό είδος εμπειρίας, πραγματοποιώντας περιπέτειες σε άλλους κόσμους συχνά έρχεται και ένα μοναδικό δέσιμο στον δικό μας κόσμο. Και αυτό βοηθάει απίστευτα στην συναναστροφή με άλλους ανθρώπους και στο να έχεις περισσότερη αυτοπεποίθηση. Μπορείς να παίξεις με άτομα που είναι ήδη φίλοι σου ή να κάνεις φίλους στην πορεία. Και οι δύο περιπτώσεις υπόσχονται μεγάλα κέρδη.


Σημείωση συντάκτη : Με τον όρο “ D&D “ ( Dungeons and Dragons ) αναφέρομαι σε όλα τα επιτραπέζια, pen and paper, role-playing games ( όπως Pathfinder κ.ά ). Απλώς είναι η πιο γνωστή εκδοχή αυτής της κατηγορίας παιχνιδιών.




ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ

Μελετηρή και απορροφητική, σα πεντακάθαρο σφουγγάρι, προσωπικότητα ποικίλων καλλιτεχνικών θεμάτων. Η απόσταση της Tolkien-ικής φαντασμαγορίας από την συμπαντική/χωροχρονική πραγματικότητα είναι μία μπουγάτσα δρόμος. Σταθερή και αξεπέραστη ατάκα-οδηγός "not all those who wander are lost".



You may also like

No comments: